Λαμπροπούλου Βενέπα: Καθηγήτρια Αγωγής Κωφών Πανεπιστημίου Πατρών
Χατζηκακού Κίκα: Εκπαιδευτικός Κωφών Παιδιών (Ph.D)
Βλάχου Γιώτα: Εκπαιδευτικός Ειδικής Αγωγής (Μ.Α) 

 Η ακουστική απώλεια στην παιδική ηλικία πολλές φορές υποτιμάται ή περνάει απαρατήρητη,
ειδικά όταν είναι ελαφριά, μονόπλευρη (στο ένα αυτί), προοδευτική, παροδική
ή παρουσιάζει αυξομειώσεις λόγω κάποιου κοινού κρυολογήματος ή φλεγμονής
στο μεσαίο αυτί (πχ ωτίτιδα).
Παρ' όλα αυτά ακόμα και η ελάχιστη ακουστική απώλεια στην παιδική ηλικία μπορεί
να δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στο παιδί και να επηρεάσει αρνητικά την
όλη ανάmυξή του και ειδικότερα την κατάκτηση της γλώσσας, την ανάmυξη κοινωνικών
και επικοινωνιακών δεξιοτήτων καθώς και τη σχολική του πρόοδο.
Τα προβλήματα αυτά είναι πολύ μεγαλύτερα σε περιmώσεις που η ακουστική απώλεια
είναι πολύ σοβαρή και έχει εμφανιστεί σε πολύ μικρή ηλικία, πριν την κατάκτηση
της γλώσσας (περίπου στην ηλικία των 3 χρόνων).
Η έγκαιρη διάγνωση και αξιολόγηση, η συμβουλευτική της οικογένειας, η σωστή
εκπαίδευση από μικρή ηλικία και η υποστηρικτική τεχνολογία είναι οι σημαντικότεροι
παράγοντες που συμβάλλουν στον περιορισμό των προβλημάτων που προκύmουν
από την ακουστική απώλεια. Συμβάλλουν, επίσης, οι πιο πάνω παράγοντες
στη δημιουργία των προϋποθέσεων εκείνων που εξασφαλίζουν την επιτυχή εξέλιξη
και πρόοδο του κωφού-βαρήκοου μαθητή και ενήλικα αργότερα.
Αυτός ο οδηγός περιέχει χρήσιμες οδηγίες για:
α) τη βαρηκοί'α - κώφωση, τους Κωφούς*, την κοινότητά τους, τη νοηματική
γλώσσα και την εκπαίδευσή τους
β) τις εκπαιδευτικές ανάγκες των κωφών- βαρηκόων μαθητών που φοιτούν στα
κοινά σχολεία μαζί με ακούοντες μαθητές
γ) τις απαραh:ητες προσαρμογές που πρέπει να γίνουν στα κοινά σχολεία, ώστε οι
κωφοί-βαρήκοοι μαθητές να συμμετέχουν ισότιμα στην εκπαιδευτική διαδικασία
και να ωφεληθούν απ' αυτή όπως όλοι οι άλλοι συμμαθητές τους.
Το φυλλάδιο αυτό έχει σχεδιαστεί και γραφτεί από εκπαιδευτικούς για εκπαιδευτικούς.
Περιέχει πληροφορίες και οδηγίες που προέρχονται μέσα από τη μακροχρόνια
εμπειρία μας στον τομέα της διδασκαλίας κωφών παιδιών, της εκπαίδευσης
δασκάλων γενικής και ειδικής αγωγής και της έρευνας στον τομέα της κώφωσης.
Περιέχει, επίσης, πρακτικές συμβουλές και ιδέες που έχουν εφαρμοστεί με επιτυχία
από εκπαιδευτικούς σε κοινά σχολεία και που μπορούν εύκολα να εφαρμοστούν,
διευκολύνοντας την εκπαίδευση και την ένταξη των κωφών και βαρηκόων
μαθητών στα σχολεία αυτά.
Οι πληροφορίες που περιέχονται στον οδηγό αυτό μπορεί να φανούν χρήσιμες και
σ' όλους τους εκπαιδευτικούς, γιατί είναι σίγουρο ότι μερικοί από τους μαθητές, ειδικά
στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, αν και δεν έχουν χαρακτηριστεί ως κωφοί ή .....

συνεχίστε την ανάγνωση στο συννημένο!

Οι προγνώσεις καιρού παρέχονται απο το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών.

Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός Ποίησης!